14. 4. 2020

Malé ženy (1994)

 Ahojte,

tak jsem se po delší době chtěla podívat na nějaký novější film. A byla jsem hodně zvědavá na Malé ženy, které měly nedávno premiéru. Dívám se dívám, stále čekám, kdy se ve filmu objeví Emma Watson, jenže ona se ani po skončení neobjevila. A pak jsem si dohledala, že jsem právě viděla starší zfilmování knihy z roku 1994. No docela mě to pobavilo.


Obsah:
60. léta minulého století. Starosvětské městečko Concord v Massachusetts. Paní Marchová žije šťastně ve svém malém domku se čtyřmi dcerami, přestože rodinu po otcově odchodu do občanské války tíží chudoba. Nejde jen o to, udržet se nad vodou, důležité je zachovat si smysl pro humor i sebeúctu a doufat v lepší budoucnost. Dcery paní Marchové však nejsou ledajaké. Nejstarší, krásná Meg, už potajmu myslí na vdávání, energická Jo touží po kariéře spisovatelky, tichá Beth utápí svou melancholii v hudbě a nejmenší Amy váhá mezi dětskými sny o bohatém ženichovi a malířskou paletou. Náhoda nakonec zamíchá karty osudu docela jinak než by Jo dokázala vymyslet v nejdivočejším ze svých literárních pokusů. Slunnou pohodu svébytného dívčího světa střídají temné okamžiky zoufalství, kdy rodinu nečekaně zasáhne nemoc. Dívky vyrůstají z dětských střevíčků, musejí vybojovat nelehký zápas s pokušeními velkého světa i s osudovými citovými vzněty, jež je staví před volbu, jak bude vypadat jejich příští život. I když každá ze sester zvolí jinou cestu, kouzlo poklidného domu uprostřed rozkvetlé zahrady je navždy připoutalo k sobě.   
A jaké mám dojmy z filmu? No možná už tušíte, že když vám o něm píšu, tak dobré. Dobré je ale slabé slovo. Jsem nadšená. Skvělé herecké obsazení (opravdu, každou z hlavních postav musíte mít svým způsobem rádi), skvěle zpracovaný příběh, který vás až do konce nepustí. Dýchá z něj teplo rodinného krbu a pevnost rodinných pout. Můžete vidět ještě malou rozkošnou Kirsten Dunst nebo Christiana Balea, kde mu mohlo být něco málo přes náct a musím říct, že to byl velký fešák (že to je Christian Bale mi samozřejmě během filmu vůbec nedošlo ehm).


Bohužel, nemám srovnání s knihou od Luisy May Alcottové, ani s novým filmem. Co jsem ale slyšela, hodně lidí se v retrospektivním vyprávění v novém filmu ztrácí. Zde jsou všechny události chronologicky a vše na sebe hezky navazuje. 

Co jsem si teď dohledala, tak je asi 6 verzí zfilmování této knížky a určitě si ještě nějaké pustím.

Tak jsem zase jednou opět žasla, jaké skvosty ještě neznám. Škoda, že tento počin není známější, myslím, že by jej měla vidět každá dívka a žena. Dávám pět hvězdiček z pěti.

Irwin

4 komentáře:

  1. Já viděla tu nejnovější verzi a úplně jsem z filmu nadšená nebyla, přesně jak píšeš, v příběhu jsem se ztrácela.. Na druhou stranu jsem se rozhodla dát Malým ženám další šanci, minulý týden jsem si koupila knihu a moc se těším, až se do příběhu začtu, prý je kniha opravdu skvělá :) Ale možná si pustím i tento starší film :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na knihu se pak samozřejmě taky chystám! Mám ji v nejbližších čtenářských plánech :) Film určitě zkus a klidně napiš, jak se líbil :)

      Vymazat
  2. Nový film se mi líbil hodně a v průběhu jsem se neztrácela, ačkoliv jsem knížku zatím nečetla. Je ale pravda, že jsem plus mínus znala děj a věděla, že se odehrává ve více časových obdobích, takže jsem na to střídání byla připravená.

    Verze z r. 1994 ale působí povedeně a osobně taky myslím, že starší adaptace jsou leckdy povedenější než ty moderní - ráda na tyto starší filmy koukám. Jen ta anotace "60. léta minulého století" by už potřebovala zaktualizovat! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jejda, to mi trochu uniklo :D Jo, starší filmy mají svoje kouzlo...

      Vymazat

Jestli vás zde něco zaujalo, tak budu určitě ráda za pár slov. Díky :)