31. 3. 2020

Karel Kachyňa - mini výběr filmů

Ahojte!

Dnes bych vám ráda napsala o pár filmech od režiséra  Karla Kachyni. Určitě od něj něco znáte, například Sestřičky, Smrt krásných srnců, Zlatí úhoři a určitě by se našly i další :)

Já jsem v poslední době s tvorbou pana Kachyni začala Králem Šumavy a dopracovala jsem se k celkem třem zhlédnutým filmům. To sice není zrovna moc, ale ráda bych vám o všech napsala, protože se mi dost líbily.

Takže pokud nevíte, na co se v dlouhé chvíli podívat, tak třeba něco vyberete :)

1. Král Šumavy (1959) - krimi, drama, dobrodružný

K tomuto filmu jsem se dostala přes knihu Raději zešílet v divočině, kde se o králi Šumavy Galapetrovi zmiňovali. Uznávám, že tento film by asi nemusel zaujmout dnešní širší publikum.

Vypráví o dění na Šumavě kolem roku 1948, hranice ještě nehlídá ostnatý drát, u moci jsou ale už komunisti, kteří vytvořili jakési uskupení, které má zabránit přechodu osob a pašování zboží.
K tomuto uskupení se přidává strážmistr Zeman. Přechod Šumavy je velice nehostinný, bažinatý, přejít jej by lidé nedokázali bez převaděče, který to tu velice dobře zná. Kdo jím ale může být?

Na filmu se mi líbilo hlavně jeho zpracování, ponuré prostředí, tak trochu noir. Takže pokud se zajímáte o českou historii, Šumavu a noir filmy, mohlo by vás to zaujmout ...


2. Lásky mezi kapkami deště (1979) - drama, romantický, historický

Lásky mezi kapkami deště jsou troufnu si tvrdit již pro širší publikum a myslím, že jej mnoho z vás zná. I já jsem film viděla před pár roky, ale příjde mi, že jsem jej docenila až teď.

Dostáváme se na pražský Žižkov kolem roku 1930. Zde se švec v podání pana Vladimíra Menšíka snaží uplatnit svoje řemeslo a obnovit slávu svojí firmy. Do cesty mu ale přichází velkoobuvník Tomáš Baťa a také velká ekonomická krize, která začala krachem na newyorské burze a šířila se dál do světa. Do toho je propleten život a první lásky jeho dvou synů (Lukáš Vaculík, Jan Hrušínský) a to vše nám dává ucelený obraz jedné ne moc šťastné rodiny.

A proč mě zaujal romantický film, kterým já zas tak extra neholduju? Romantická linka je zde zdařile vykreslená - je naivní, dětská, zakázaná (odehrávající se v jedné tak trochu opuštěné zahradě),  poetická a jak už to tak bývá i nešťastná. To všechno s vhledem do zajímavého historického období české země.

Nu, pokud neznáte, víc vám asi nepovím, možná snad jen varování, že se ve své podstatě nejedná o úplně pozitivně naladěný film.






3. Oznamuje se láskám vašim (1988) - romantický, válečný

Tohle je film, který se musí líbit všem romantickým duším a musí odhalit i všechny romantické duše skryté. Podle mého názoru.

Na rozdíl od Lásek mezi kapkami deště zde neshledávám tak trochu depresivní ladění v průběhu celého filmu, i když se odehrává během 2. světové války. Dostáváme se do roku 1944, Drážďany. Všichni už nějak tuší, že válka by mohla brzy skončit, ale stále tu máme nálety a vše kolem.

Zde v Drážďanech mladý český lodník Karel Svorník (Lukáš Vaculík) se svým kamarádem kotví s labskou vlečnou lodí. A protože jsou to oba pohlední kluci, na své loďce si hojně užívají milostná dobrodružství s německými dívkami a ženami.

Jeden takový obyčejně vypadající románek si Karel začne s Ulrikou (Markéta Hrubešová), dívkou z lepší německé rodiny (dcera německého plukovníka). Rozumějte, obyčejný český auslander (cizinec) a ještě k tomu dost drzý a nevycválaný a slušné děvče s pravým německým původem a kořeny. Tento romantický vztah je mezi nimi zachycen tak mistrně, že snad musí rozehřát srdce všem ledovým královnám a králům. Je zde i napínavá zápletka, kdy oba dva mladí lodníci pašují ve své lodi tabák.

Jo a abych nezapomněla něco pro kluky, jestli se tu vůbec nějaký nachází (holky mi prominou), ve filmu můžete vidět opravdu jedinečný a účinný způsob, jak dostat holku do postele :D.

Abych to nějak shrnula, pokud hledáte vkusnou romantiku a dost emocí, tak tohle je dobrá volba.



Milí čtenáři a kolemjdoucí, doufám, že jste ve zdraví a psychické pohodě přežili snahu předat vám moje dojmy z filmů a celkový náhled na ně :D. Snad jsem vás trochu navnadila si aspoň některý pustit. Když jo, dejte vědět, jestli se vám líbily. Popřípadě které jste už znali :)

Irwin

2 komentáře:

  1. Super! To se bude hodit, až budu mít zase svou náladu na retro kousky:) Díky:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Noo retro to docela je, to máš pravdu, není za co určitě stojí za zhlédnutí ;)

      Vymazat

Jestli vás zde něco zaujalo, tak budu určitě ráda za pár slov. Díky :)