24. 2. 2018

Jak na rýži

Ahojte, tak bych se s vámi v roli kuchařky nekuchařky chtěla podělit o takový menší recept, možná spíše návod, jak správně uvařit rýži. Možná už jej budete znát, možná ne, uvidíme.

V Česku je podle mě zažitý názor, hodím pytlík s rýží do osolené vroucí vody na 20 minut, pak sliju a podáváme. Hotový výsledek mě ale nikdy zcela neuchvátil, dala se jíst, ale nic extra. Že to jde i líp jsem zjistila, když jsem začala navštěvovat různá asijská bistra. Rýže krásně lepkavá, úplně něco jiného. Ale jak ji připravují? No jo, určitě nějaká jejich kvalitní jasmínová a rýžovar.

Měla jsem pravdu zčásti. Stačí jen ta jasmínová, bez rýžovaru.

A zde je tedy jednoduchý návod:

Na pánvi (ideálně wok) rozpálíme trošku oleje. Pak přisypeme rýži (hrnek o 250 ml výjde asi na tři porce) a mírně osmahneme, až nám rýže trošku zbělá. Na každý jeden hrnek přilejeme hrnek a půl studené vody, 1 lžičku soli (zde je to trochu individuální, jak moc solíte, ale tímto množstvím určitě nic nezkazíte) a nastavíme si kuchyňské minutky na 15 minut. Přiklopíme pokličkou a necháme vařit. Rýži po celou dobu nemícháme.

Chvíli před uplynutím 15 minut zkontrolujeme rýži, jestli se nám nikde nic nepřipaluje.

Výsledek vypadá zhruba takto:


Žádnou vodu už nesléváme, protože se nám krásně odpařila, a jestliže jsme to nějak nepřehnali (ale neměli bychom, 15 minut by mělo být tak akorát) tak na dně pánve se nám na rýži vytvoří krásně křupavá krustička. Dejte si pozor, když budete vařit více jak jeden hrnek rýže, pak se mi často stává, že nahoře je rýže nedodělaná a dole převařená.

A jaký typ  bychom měli použít?
Abych řekla pravdu, zkoušela jsem zatím jen s jasmínovou, protože jsem neměla odvahu použít naši klasickou, s tím, že výsledek nebude tak dobrý. Ale samozřejmě, jestli jinou nemáte, zkuste i s naší klasickou a pak dejte vědět, jak se povedlo.

Přítel koupil asi pěti kilový balík na obrázku níže ve vietnamské tržnici za 250 korun. Vzhledem k velikosti balení, myslím, že cena celkem uchází. Ale můžete se poohlídnout i v různých vietnamských večerkách a podobně, tam je taky mívají. Anebo v našem klasickém obchodě, kde ale asi seženete jen menší balení.


Rýže mi chutná natolik, že se ji jím i samotnou anebo jen se sweet chili.

Takže závěrem: Bez rýžovaru to opravdu jde.

A co vy, zkoušeli jste někdy tento způsob přípravy?

Irwin

zdroje obrázků: 1

2 komentáře:

  1. O tomto způsobu, přiznám se, jsem neslyšela. A to pracuju v asijské restauraci už třetím rokem. Tam máme dva rýžovary naplněné vietnamskou jasmínovou rýží, které jedou současně. Inspirovala jsem se tím a zkusila tu rýži připravit podobným způsobem v hrnci - a je nedocenitelně chutná. Klíč je v tom, ani jednou ji nezamíchat. Nepřipálí se pak, ani v hrnci, ve kterém by se tak mohlo zdát. Těsně, než je hotová, ji pak vypnu, zabalím hrnec do deky a dám na nějakou dobu do tepla, většinou do koupelny k topení. S párou, která nemá kam unikat, rýže dojde a je pak tak šťavnatá, jak z rýžovaru. Někdy do ní hodím kousek másla, po vzoru mých vietnamských kolegů v práci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To s tím máslem vyzkouším. A dobře píšeš, že není od věci nechat rýži chvíli odstát, taky mi pak příjde trochu chutnější, to jsem tam zapomněla dopsat :D Je to fajn, člověk aspoň nemusí utrácet za další kuchyňský spotřebič.

      Vymazat

Jestli vás zde něco zaujalo, tak budu určitě ráda za pár slov. Díky :)