Jistě už jste se někde doslechli, že počítače svojí inteligencí v některých oborech předčí ty nejlepší lidi. Nejznámějším případem byl asi den, kdy počítač porazil Kasparova v šachách. Nad tím se člověk úplně nepozastaví, i když je to obdivuhodné. Počítač je stroj a člověk je přeci jen člověk. Co ale pro mě bylo vždy těžko uchopitelné byla umělá inteligence (UI). Jak by to mohlo fungovat? Nedávno byl experty sestrojen počítač, který už je k UI zase o krok blíž a v článku je to vcelku pěkně vysvětlené.
Přelom: Umělá inteligence se za tři dny sama naučila go, pak porazila nejlepšího hráče světa
19. 10. 2017
Vloni v březnu porazil program AlphaGo nejlepšího světového hráče ve hře go. Zaskočilo to tehdy všechny, jak hráče Go, tak programátory – ukázalo to, jak rychlý je pokrok v tomto oboru a jak rychle stroje člověka dohánějí a nyní už i překonávají. Nyní vědci přišli s novou verzí programu AlphaGo, která tu starší porazila 100:0. A to přesto, že hru go znala pouhé tři dny.
(A teď to nejpodstatnější)
Ale to ještě není ani zdaleka všechno. Na rozdíl od ostatních podobných „umělých inteligencí“, kde s tréninkem pomáhá člověk, se tentokrát stroj naučil strategii zcela sám, jediné, co mu dodali lidé, byla pravidla stolní hry go. Během tří dnů ji dokonale pochopil a získal obdobu tisíciletí lidských znalostí hry.
Nejdůležitější je podle expertů, kteří se k tématu vyjádřili, i podle autorů programu to, jak rozdílné jsou obě verze umělé inteligence. Původní program měl obrovskou výhodu a náskok v tom, že se mohl učit z tisícovek her, které mu lidé předložili ke studiu. Mohl se tedy učit od lidských velmistrů, využíval jejich nejlepší tahy a měl obrovské množství materiálů, na nichž hru „studoval“. AGZ od lidí žádnou pomoc nedostal a neměl přístup k ničemu jinému než k pravidlům.
Nový program mohl dělat jediné, hrál jen sám proti sobě. Zpočátku se choval zcela náhodně, později své postupy vylepšoval. Stroj se učil metodou, která umožnila jeho digitálnímu mozku učit se ze zkušeností – program byl sám sobě učitelem. V tiskové zprávě autorský tým vyzdvihuje, že „tato technika je mnohem silnější než starší verze, protože již není omezena limity lidských znalostí.
Jak to funguje?
Když hraje go, program zvažuje nejpravděpodobnější tahy a na tomto základě odhaduje pravděpodobnost vítězství. Aby dospěl podle těchto dvou parametrů k rozhodnutí, stačí AGZ pouhé 0,4 sekundy.
Během tří dnů tréninku program odehrál proti sobě 4,9 milionu her, tedy výrazně větší množství, než stihne během svého života jakýkoliv člověk. To mu stačilo k tomu, aby porazil originální verzi AlphGo – ta přitom potřebovala odehrát 30 milionů partií, než si její tvůrci troufli nasadit ji proti lidskému hráči. Po dalších 37 dnech tréninku byl AGZ schopen postavit se nejmodernější verzi AlphaGo zvané „Master“, která na začátku letošního roku porazila 60 nejlepších lidských hráčů.
Pro celý obor umělých inteligencí jde o obrovský pokrok. Případ ukazuje, jak je rychlý: systém dokázal během pár dní dohnat a předehnat lidskou znalost, která vznikala několik tisíc let. Přitom umělá inteligence přišla na zcela originální řešení a kreativní přístupy – lidští hráči se z nich mohou další stovky let učit.
(Ale!)
Pro web Gizmodo se vyjádřil expert na umělé inteligence Nick Hymes z MIT. Na otázku, kdy tyto specializované technologie vstoupí do každodenního života, odpověděl: „Algoritmus zatím pracuje jen s problémy, u nichž existuje počitatelné množství akcí, které můžete vykonat. Bude ještě potřebovat úpravy, než se bude dát použít pro jiné problémy, jako je například doprava. A současně by to vyžadovalo opravdu dobrý model prostředí. V případě go zná stroj všechna pravidla tohoto světa. V reálném nedokonalém světě to ale není možné.“ Vědec ale doplnil, že existuje více větví výzkumu umělých inteligencí, které se právě těmto problémům věnují a mohou je vyřešit.
„Tímto ale opouštíme klasický model, kdy skupina lidí trénuje stroj, který se je pak pokouší napodobit. Nový model je osvobozený od lidského myšlení a předsudků – může se učit cokoliv, co mu přijde jako nejvýhodnější, což může být něco zcela jiného, než naznačují naše lidské představy. Přestože jsme ještě stále vzdálení od okamžiku Singularity, rozhodně míříme jejím směrem.“
Autoři tím narážejí na představu vzniku umělých inteligencí, které budou lepší než lidé. Nedávno vědci z univerzit v Oxfordu a Yale oslovili 352 předních světových expertů na umělé inteligence s dotazníkem, jaká je budoucnost robotiky a kdy tato Singularita nastane. Výsledky nejsou pro člověka úplně příznivé.
Podle výsledků tohoto výzkumu vědci předpovídají, že na 50 procent budou za 45 let umělé inteligence lepší než lidé úplně ve všem. Experti předvídají i konkrétní roky, kdy stroje člověka v různých oborech překonají:
Roku 2024 budou lepší v překládání jazyků.
Roku 2026 budou lepší v psaní článků a esejí.
Roku 2027 budou umět lépe řídit auta.
Roku 2031 se stanou lepšími prodavači.
Roku 2049 budou psát knihy, které se prodávají lépe než ty od lidských autorů.
Roku 2053 budou stroje lépe operovat.
Roku 2150 budou všechny lidské profese nahrazeny stroji.
Podle řady komentátorů právě nová umělá inteligence příchod Singularity velmi přibližuje. Pro deník Guardian se ředitel divize DeepMind, který tento výzkum vedl, vyjádřil takto: „Pro nás není AlphaGo jen o tom vyhrát ve hře go. Je to velký krok pro vytvoření obecné umělé inteligence.“
Abych řekla pravdu, tak jsem o tomto začala trochu víc uvažovat po tom, co jsem s přítelem zhlédli 3 díly Terminátora :D (Ti kdo máte předsudky k ačním filmům, je to opravdu super záležitost, ve třetím díle už spíš komedie :D).
Takže abychom si to shrnuli, když dáte počítači pravidla hry, dokáže zcela sám uvažovat a vyhodnocovat. Problém je v tom, že klasický život nemá úplně daná pravidla jako šachy nebo hra go. Z těch prognóz mě ani moc nepřekvapuje, že UI bude lépe řídit auta ani překládání jazyků a operace. Co ale jde trochu mimo moje chápání a nejblíž opravdové UI je dle mého to, že překoná lidské autory v psaní knih. Protože na to aby psal stroj knihu už opravdu potřebuje vlastní fantazii, myšlení, vše ...
No uvidíme jak vše bude, ono kolikrát všechny ty odhady o budoucnosti jsou dosti přehnané, na druhou stranu, vyjádření tolika světových znalců ohledně UI je celkem k zamyšlení se. Ale zcela určitě je existence opravdové umělé inteligence hodně daleko...
Pro zatím vás zdravím a na závěr jedna terminátorova snaha o úsměv :D (čímž nechci dané téma zlehčovat, spíš naopak).
zdroj článku: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/veda/2278156-prelom-umela-inteligence-se-za-tri-dny-sama-naucila-go-pak-porazila-nejlepsiho-hrace
Lidé by si s umělou inteligencí neměli vůbec zahrávat. Takové novinky také sleduji a přijde mě to strašně děsivé vše. Brrrrrr
OdpovědětVymazatAno máš pravdu, ale obávám se, že lidé v tomhle šťourat budou, že vždycky se někdo najde
Vymazat