18. 9. 2017

Podzimní sběr - bezinky

Ahojte,

ráda bych vám předala trošku inspirace, co můžete ještě v přírodě nasbírat a nějak užitečně zpracovat. Ano, chci psát o bezinkách, plodu černého bezu. Já jsem je většinou úspěšně přehlížela, protože mi bylo tak nějak od mala řečeno, že bez se nejí a dál jsem se po tom nepídila. Až co jsem se začala o tyto věci zajímat víc, zjistila jsem, že tomu tak vůbec není (no co byste chtěli od holky z města).


Bezinky jsou totiž jedovaté jen za syrového stavu (tedy spíše projímavé a způsobující nevolnost, než že byste se úplně otrávili). Po povaření nebo usušení tyto účinky ztrácejí.

Velkou výhodou je, že dozrávají až teď v září, když už je po úrodě většiny ovoce, ze kterého bychom mohli ještě udělat různé marmelády a podobně. A taky co si budeme povídat, když někde roste keř bezu, máme to zcela bez práce jen sesbírat.

Na sbírání doporučuji vzít si nůžky a rukavice (bezinky hodně barví) a trsy odstřihávat. Doma pak vidličkou oddělit jednotlivé bobulky. Ale dejte pozor, kdo nemá rád všelijakou havěť, já jí tam měla požehnaně. Použijte jen bobulky plně zralé, tedy černé barvy, zelené nebo nafialovělé vyhoďte (vyvolávají průjem).

Co vše můžeme z bezu vytvořit?
Já osobně jsem zkoušela bezinkovou marmeládu, ve finále kvůli nedostatku zahušťovadla vznikl bezinkový sirup (no stane se). Ten je výborný jako dochucovadlo do čaje nebo pokud holdujete ovesným kaším, je to také příjemné zpestření. Samozřejmě i jako bezinková limonáda je moc dobrý. Dále co už jsem nezkoušela, ale mám ochutnáno je bezinkový likér (velice chutná záležitost) nebo víno (které se prý hodně dělávalo za války :) ).

Lze taky jen tak bezinky povařit, ochutit cukrem a pak si jimi takto dochutit třeba tu ovesnou nebo krupicovou kaši.

Můžeme i připravit čaj ze sušeného bezu (my jsme sušili v sušičce, jak to půjde bez ní popravdě nevím, ale sušili jsme celou noc na 50 stupňů a bylo to málo).

A k čemu všemu je bez prospěšný?
- bez černý má vysoký podíl vitaminu B

- výborná prevence před nachlazením a pro posílení imunity

- proti zácpě (čaj ze sušených plodů)

- zlepšení nervových chorob, údajně při zánětu trojklanného nervu (což vypadá většinou tak, že máte půlku obličeje spadenou jako to často bývá po mozkové příhodě), pít tři šálky čaje denně

- pokud trpíte migrénami, zkuste jako prevenci čaj z bezinek, popřípadě i při nástupu

Aby to nebylo moc vyčerpávající, je to o bezinkách asi vše :) Možná už tyto informace znáte, ale třeba vám to vnuklo i nějakou tu inspiraci, co dělat během volna.  Já si třeba užívám sbírání všeho možného a obzvlášť na podzim, je to taková příjemná venkovní zábava.

Mějte se fajn, Irwin

6 komentářů:

  1. Bezinku jsem nikdy nezkoušela sbírat. Já mám strašný problém s tou havětí hlavně. Hodně se bojím hmyzu. Asi to bude znít šíleně ale je to tak :D. A kam na ni chodíš? Já nevím kde by to tak mohlo růst :O. Docela by mě lákal ten sirup :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já tě naprosto chápu, při představě, že mi někde po kuchyni doteď pochoduje ušák, tak z toho trochu chytám paniku. Ale třeba jsem měla na havěť jen smůlu, popřípadě můžeš někoho trošku zaúkolovat :D U nás je bezu docela dost, ale kdyžtak zkus tyhle stránky https://na-ovoce.cz/web/, třeba ti to pomůže

      Vymazat
  2. Já bezinky sbírala jako malá, hlavně teda když kvetou. Z květů se dá udělat třeba i řízek.

    OdpovědětVymazat
  3. Já už sbírala v srpnu, kdy tady pomalu už opadával :D Přidala jsem ho do pečeného čaje a zavařila na zimu :)

    Piosek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já na bez nakukovala taky od sprna, ale to u nás byl ještě hodně nezralej. Ale je fakt, že teď v půlce září jsem musela vybírat keře, který nebyly hodně poschlý. Bezinky do pečeného čaje sou super nápad!

      Vymazat

Jestli vás zde něco zaujalo, tak budu určitě ráda za pár slov. Díky :)